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Yoichi Ochiai

撮像舞踏般若心経考 XⅢ

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2023

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撮像舞踏般若心経考 XⅢ
Imaging Butoh Heart Sutra Study XIII

Exhibited at
落合陽一「ヌル即是計算機自然:符号化された永遠, オブジェクト指向本願」2023年, 展示風景:日下部民藝館
Media
プラチナプリント

本作品では、般若心経のリズムとダンス、人間の裸体が融合されています。般若心経が身体化されたオブジェクトとして表現され、踊る計算機自然と共に展示されています。この作品は、古典的な仏教テキストと現代デジタル文化が交わる点で、精神性と現代技術の共存の可能性を示唆しています。また、踊る般若心経は、日本のマニ車(チベットでは梵字が作られているが日本は般若心経が表面に象られている)との類似性が見られ、両者が繋がりの示唆する新たな価値観にも焦点を当てています。

This artwork brings together the rhythm of the Heart Sutra, dance, and the human body in a harmonious fusion. The Heart Sutra is depicted as an embodiment of human form, intertwined with the exuberant dance of computational nature, exploring the intersection of ancient Buddhist texts and contemporary digital culture. The piece suggests the possibility of coexistence between spirituality and modern technology. Furthermore, the dancing Heart Sutra shares similarities with the Japanese Mani wheel (despite differing surface engravings in Japan and Tibet), highlighting the emergence of new values derived from the connection between the two.

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