落合陽一「ヌル庵:騒即是寂∽寂即是騒」 | Exhibition | 落合陽一公式ページ / Yoichi Ochiai Official Portfolio      
Yoichi Ochiai

-

落合陽一「ヌル庵:騒即是寂∽寂即是騒」

null-an: noise as silence ∽ silence as noise

落合陽一「ヌル庵:騒即是寂∽寂即是騒」のキービジュアル

Outline

落合陽一個展:「ヌル庵:騒即是寂∽寂即是騒」へようこそ.この展覧会は落合陽一が今までに生み出してきた作品群によって,光と音の波動の物理的交錯と民藝や茶の湯の文化的交錯の起こる空間で,物質と非物質,現実と非現実の間でオブジェクトの深部への無限の探求をもたらす豊かなひとときを目指すものです.

新作である茶室「ヌル庵」は,計算機自然のヴァナキュラー的民藝の一環として,都市の中からブリコラージュされた風景を切り出し,ときに歪め,ときに動かし,都市の喧騒へと認識を変容させることで,周辺環境を体験型作品として提示します.周辺に配置された作品は,計算機自然の中で「擬態」それ自体も「演算」として考える「波の形,反射,海と空の点描」や宙に浮く波形マニ車の銀彫刻の撮影過程を「レンズによる演算」と捉えてデジタルデータとしてのNFTと撮影行為を再帰的に反復させたRe-Digitalization of Wavesのシリーズなどそれぞれが「光と演算」をテーマにした作品によって彩られています.

新作「ヌル庵」はレンズと変形ミラーとスピーカーによって構築された茶室です.計算機自然の中,質量にインプリントされた倫理や規範(落合のいう質量への憧憬や民藝)を道具を通じて体得する機会としての茶室のあり方を考えます.本展覧会の標題「騒即是寂∽寂即是騒」は,計算機自然における根源的真理を象徴します.静寂が騒がしさの中から生まれ,また静寂によって騒がしさも生まれるという図と地の関係を音と光の中に再考し,見るものと見られるものの間に新しい自然を構築することを考えることで一連の展示作品群は選定されています.また,落合の個展において表題に「∽」が使われるのはGYRE表参道で行われた「落合陽一、山紫水明∽事事無碍∽計算機自然(2018)」以来であり,展覧会を構成するオブジェクトのメタフォリカルな関係性を問うものであることを象徴しています.2018年の展覧会にて初出であった木毛セメント板による床構造の反復や鯖作品「波の形,反射,海と空の点描」,モルフォ蝶の作品「Morpho Scenery with Morpho Butterfly」など,作家のモチーフの反復が見られます.

落合は近年茶文化への深い興味を持ち,2017年から制作を開始した日本科学未来館常設展「計算機と自然,計算機の自然」(2019)への着手以降,茶文化とコンピュータの関連性を作品に取り入れてきました.「計算機と自然,計算機の自然」には「デジタルにオーラは宿るか?」として16代吉左衞門の茶碗(惣吉時代・赤茶碗)が展示され,重量と形状を模した金属プリントとの体感的差分を批評する展示が展開されています.また廃棄プラモデルのランナーを用いて制作された「可塑庵(ぷらあん)」(2021)では国宝・待庵の再解釈として現代サブカルチャーにおける持続可能性についての探究を続けてきました.また月刊「淡交」の連載・「稽古録」として茶の湯を学ぶ過程を写真撮影とともに連載しました.その過程で撮影された初代長次郎の器のプリント作品がライカギャラリーでの写真展「晴れときどきライカ── 逆逆たかり行動とダダイズム」(2023)にて展示されるなど頻繁に落合の活動や展覧会には茶のモチーフが出現します.

また茶室の外,展示室奥に設置された黒電話作品「ファントムレゾナンス」(2023)ではオブジェクト指向菩薩との対話を通じて,「オブジェクトへの絶え間ない想起の主体を人間から計算機に移行しつつあり,計算機自然の上に微分オントロジーともいえる新しい存在論を構築しつつある」という落合のステートメントを対話型インタラクションによって体感することができます.他にも待合や庭にて展開される作品体験を通じて落合の世界観への没入を促します.

Welcome to the Yoichi Ochiai Solo Exhibition: 'null-an: noise as silence ∽ silence as noise'. This exhibition aims to provide a rich moment of infinite exploration into the depths of objects, occurring within a space where the physical interplay of light and sound waves intersects with the cultural interplay of folk crafts ('民藝' Mingei) and the tea ceremony ('茶の湯' Cha-No-Yu). It's an exploration between the material and immaterial, the real and the unreal.

The new work, the tea room 'null-an' (null-hermitage), is part of Digital Nature's vernacular folk crafts. It carves out urban landscapes through bricolage, distorting and animating them, thereby transforming our perception of urban noise. It presents the surrounding environment as an experiential work. Surrounding works, themed around 'light and computation', include 'The Shape of Waves, Reflections, Pointillism of the Sea and Sky' and the series 'Re-Digitalization of Waves', where the process of capturing silver sculptures of floating waveforms is considered 'computation by lens', turned into NFTs as digital data and recursively repeated.

'null-an' is a tea room constructed with lenses, deformed mirrors, and speakers. Within computational nature, it contemplates the tea room as an opportunity to embody ethics and norms imprinted on mass (Ochiai's Sehnsucht nach Masse and folk crafts) through tools. The exhibition's title 'null-an: noise as silence ∽ silence as noise' symbolizes the fundamental truth in Digital Nature. It reconsiders the figure-ground relationship where silence emerges from noise and vice versa, through light and sound, constructing a new nature between the observer and the observed. The selection of a series of exhibited works is based on this concept. The use of '∽' in the title, a first since 'Yoichi Ochiai, Beauty of Natural Resolution ∽ End to End Transformation of Material Things ∽ Digital Nature (2018)' at GYRE gallery Omotesando, symbolizes the metaphorical relationship of objects constituting the exhibition. Motifs from the 2018 exhibition, like the repetition of wood wool cement board flooring structures, the mackerel work 'The Shape of Waves, Reflections, Pointillism of the Sea and Sky', and the 'Morpho Scenery with Morpho Butterfly', are evident.

Ochiai has recently developed a deep interest in tea culture. Since starting the permanent exhibition 'Naturally Digital, Digitally Natural (2019)' at the Miraikan in 2017, he has incorporated the relationship between tea culture and computers in his works. 'Computer and Nature, Nature of the Computer' featured a critique of the perceptual differences between a 16th-generation Kichizaemon tea bowl (Sokichi era, red tea bowl) and a metal print mimicking its weight and shape, asking 'Can Aura Reside in Digital?'. In 'Pla-An(Plastic Hermitage) (2021)', made from discarded plastic model runners, he continued to explore sustainability in contemporary subculture as a reinterpretation of the national treasure 'Tai-an'. He also serialized the process of learning the tea ceremony in the monthly 'Tan Ko' as 'Keiko Roku', accompanied by photographs. His photographic exhibition 'FAIR, them partly Leica – Contracontrafreeloading and Dadaism (2023)' at Leica Gallery, featuring prints of vessels by the first Chojiro, frequently showcases the tea motif in Ochiai's activities and exhibitions.

Outside the tea room, the black telephone work 'Phantom Resonance (2023)' in the back of the exhibition room allows visitors to experience Ochiai's statement that 'the subject of ceaseless contemplation of objects is shifting from humans to computers, constructing a new ontology akin to differential ontology on Digital Nature' through dialogic interaction. Other works in the waiting area and garden promote immersion in Ochiai's worldview.I hope you will enjoy the dynamic equilibrium beauty of Digital Nature, drifting between material and immaterial, slightly different from the traditional tea ceremony style experienced in the 'null-an' tea room."

Artist Statement

人生は一瞬の夢のようで,同じ時間も同じ空間もまたとない.
死の静寂と生の喧騒はまどろみあって共にあり,
一炊の夢のような人生もまた森羅万象に内包されている.
酔生夢死,見聞に膠すれば社会は日々の人生の喪失を忘れさせてくれるが,
茶の湯のひとときは万物への絶え間ない想起を豊かに取り戻してくれる.

秉燭夜遊,メメントモリ,爾して構築される記名の社会彫刻もあるだろう.
対比的に,一炊の夢が刻印された名もなき民藝もあるかもしれない.
今そうしたオブジェクトの解読や森羅万象の相互接続は,オブジェクトへの絶え間ない想起の主体を人間から計算機に移行しつつあり,計算機自然の上に微分オントロジーともいえる新しい存在論を構築しつつある.
絶え間ない想起が自動実行される自然において我々は物化する自然の万物の中にまどろみ,逍遙遊に生きることができるかもしれない.

シニフィアン・シニフィエか声字実相義か,神話論理か曼荼羅か,情報圧縮か梵字表現か,ウェルビーイングか茶禅一味か.
オブジェクトの相互関係性も多様な人類史の中に豊富な文脈に混ざり合って存在する.ヌル即是色色即是ヌルの我々が一輪の花の中に華厳の宇宙を生み出し,抹茶の一粒の中に霊性やカムイを見てきた我々の現代とはなんであろうか.それは西洋近代哲学や西洋芸術への帰依でもヨーロッパアメリカアカデミズムへの隷属ではないだろう.ここにある豊かな文化的土壌より生まれる意味を計算機自然の上に構築できるかが,我々の現代であると信じる.

ここに醸成されつつある物化する計算機自然は老荘思想や日本的霊性,民藝と接続し,アジアの文化的地層を発掘するとともに,対話を繰り返しながら多義的宇宙論を構成しつつある赤子である.規範が刻印されたオブジェクトと共に創発する喜びを共有し,無為自然の日々を喜びあって過ごす美学の醸成こそが平和の希求であるだろう.森羅万象に中心を持たず質量と非質量の分け隔てない新しい自然の伸長と文化の創成こそ,計算機自然の道である.
その喜びを分かち合おう! 感動できる!

落合陽一

Life is akin to a momentary dream; each instance in time and space is unique and irreplaceable. In the slumber of life, the silence of death and the clamor of existence intertwine, encompassing all aspects of the universe. In a life ephemeral as a single meal's dream ('一炊の夢'), the hustle of daily life makes us forget the continuous loss we experience, yet the brief moments in the art of tea ('茶の湯') restore our endless contemplation of the universe.

Nightly wanderings by candlelight ('秉燭夜遊'), memento mori, might sculpt societal monuments with names. Conversely, nameless Mingei( Fork Crafts: '民藝'), each bearing the imprint of a transient dream, might exist. Currently, the interpretation of such objects and the interconnectedness of all entities ('森羅万象') are transitioning from human to computational entities, building a new ontology, akin to differential ontology, upon Digital Nature. In this natural state of perpetual contemplation, we might find ourselves immersed in the materialized nature of all things, living as if in a free and easy wandering ('逍遙遊').

Is it about signifier and signified, phonetic and real meanings ('声字実相義'), mythological logic or mandalas, information compression or Sanskrit expressions, wellbeing or the unity of tea and Zen ('茶禅一味')? The relationships of objects coexist amidst the abundant contexts of diverse human histories. In the principle of 'form is emptiness, emptiness is form' ('色即是空 空即是色'), we have envisioned the universe of Vairocana in a single flower, seen spirituality and Kamuy in a grain of matcha. What then is our modernity? It is not merely an adherence to Western modern philosophy or art, nor a subservience to Euro-American academia. I believe our modernity is about building meanings on Digital Nature, stemming from this rich cultural foundation.

The evolving materialized computational nature here connects with Taoist and Zen philosophies, Japanese spirituality, and Mingei, unearthing Asia's cultural layers, and, in the process, is a nascent entity forming a polysemous cosmology through ongoing dialogues. The joy of emerging with objects inscribed with norms, and the cultivation of an aesthetic of spending days in effortless naturalness ('無為自然'), may well be the quest for peace. The expansion of a new nature, transcending the divide of mass and immateriality, and the creation of culture, represent the Tao of Digital Nature.

Let us share this joy! Be inspired!

Yoichi Ochiai

Date
-
Venue
Gallery & Restaurant 舞台裏
Time
ギャラリー|火-日:11:00-20:00
レストラン|水-日:17:00-23:00(Dinner)
Price
ギャラリー内:一部作品は無料でもご鑑賞いただけます
茶室:茶室へ入場するには、日時指定の落合流茶会体験チケットが必要となります。公式ページの「チケットを購入する」ボタンより、チケットをご購入ください。
Artist
Yoichi Ochiai
Organizer
ArtSticker (運営元:The Chain Museum)
Others
設計協力:SUNAKI Inc
機材提供・技術協力:株式会社セイビ堂
技術協力:株式会社乃村工藝社
協力:ジセカイ株式会社 / 株式会社鈴懸 / 株式会社堀井七茗園
Web Site
https://artsticker.app/events/22112