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by 落合陽一とデジタルネイチャーグループ
Yoichi Ochiai + Digital Nature Group “Japanese Technium”
落合陽一は、メディアアート作家としてイメージと物質の間にある表現可能性を探求し続けてきました。その探求の中で「近代人間性の更新」をテーマにデジタルネイチャー研究室を今は主催しています。この展覧会はその探索と発見と社会的問いをテクニカルな面と鑑賞可能な面の両面から振り返ることを目的としています。「テクニウム」という言葉は元WIRED創刊編集長のケヴィンケリーが提唱したテクノロジーによる生態観・遺伝子観をさしています。これは生物やコンピュータという区分けを超えてテクノロジーそれ自体が生態観を持つという概念です。この展覧会のジャパニーズテクニウムとは、落合がメディアアーティストとして表現を探求する中で発見した日本的メディアモチーフのことです。それは、工業化社会によって技術が一般化し、大衆化したメディアとサブカルチャーにより希薄化しつつも、日本的美的感覚と身体性による新たな非言語的表現だと考えています。
Dr.Yoichi Ochiai has been exploring the possibilities of expression between images and substances as a media artist. He also has been organizing “Digital Nature Group” in University of Tsukuba based on what he founds “the theme of updating modern humanity” in this exploration. This exhibition aims to look back on these researches and discoveries, belonging to the social questions from both aspects of technical and the artistic point of view. The word "Technium" refers to both ecological and genetic views of technology and its originally proposed by Kevin Kelly, the ex-chief editor of WIRED. This is the concept that technologies themselves have ecological views beyond the sort of creature and computers. The name of this exhibition "Japanese Technium" stands for "Japanese Media Motif" that Dr. Ochiai has discovered in his exploration as a media artist. He believes that "Japanese Technium" has been generalized by this industrialized society, dilution by this popularized media and subcultures, it is a new nonverbal expression by aesthetic sense and embodiment by Japanese point of view.