Yoichi Ochiai

Artist Statement

物化,計算機自然
風景,共感覚
映像と物質,
質量への憧憬

Transformation of Material Things in Digital Nature Scenery with Synesthesia Image and Matter, Sehnsucht nach Masse

物化する計算機自然と対峙し,
質量と映像の間にある憧憬や情念を反芻する.

落合陽一は研究や芸術活動の枠を自由に越境し,
探求と表現を継続している.
メディア装置の発明やメディアのコンテクストを含む
メタ的な芸術活動としてのメディアアートを行いながら,
質量のある物質的な世界と質量のないデータの世界の
融和する計算機自然という世界観への思考を続けている.
その中でメディアアートを計算機自然の
ヴァナキュラー的民藝と位置付け,
活動の主体においている.

作品の根本に,老子・荘子から連続する
東洋的な物化(万物が変化し定型を持たず循環する)の思想を通底し,
19世紀以降の映像装置とメディア装置,
計算機と東洋的な物化との関係性,
自然現象とデータの相似性を考えながら,
空間に没入するようなインスタレーションの構築を得意とする.

落合の作品の主題と副題には以下のものが内包される:
映像と物質の境界と融和,計算機と自然の類似性,
質量性のあるものと非質量性のあるものの調停.
ポスト工業社会,計算機自然社会における侘びと寂び,
デジタルから見た質量への憧憬という概念提示.

落合の作品に頻度が多く用いられる「モルフォ蝶」のモチーフは
西洋的にはMorpho=形態の象徴,
東洋的には物化の象徴であり,
西洋東洋各々のコンテクストを縦断する存在である.

用いるミディウムとしては,
写真技法として古典的なプラチナプリントから
薄膜干渉を用いたリソグラフィによる構造色プリント,
超音波制御による反射光沢によるディスプレイ,
19世紀的映写装置の現代的解釈(ゾートロープやエピディアスコープの変形)まで,
最新の計算機技術や応用物理から古典的な写真技法に至るまで
様々な形態の作品を通じて,
メディア装置の有限性,質量性とは何か,
データに変換でき得ないものとは何かを問い,
新しい自然のあり方を模索し,
我々が自然や風景に感じる憧憬を喚起する.

Yoichi Ochiai freely crosses the boundaries of research and artistic activity, and continues to explore and express his philosophy.
While engaging in media art as a meta-artistic activity that includes the invention of media devices and media contexts, he continues to think about the worldview of the Digital Nature, in which the material world with mass and the digital world of massless data melt together. In this context, media art is positioned as the vernacular folk art(“Mingei” in Japanese) of the Digital Nature, and is the subject of his activities.

Based on the idea of oriental materialization (all things change and circulate without any formality), which is derived from Laozi and Zhuangzi, the works are rooted in the idea of the relationship between imaging devices and media devices since the 19th century, digital transformation and oriental materialization, and the similarity of natural phenomena and data.

The subjects and sub-titles of Ochiai's work encompass the following: the boundaries and harmonization of image and matter, the analogy between computation and nature, and the mediation of the massive and the immaterial. The post-industrial society, wabi and sabi in the Digital Nature society, and the concept of the Sehnsucht nach Masse(Longing for mass) from a Digital perspective.

The morpho butterfly motif, which is frequently used in Ochiai's work, is a symbol of morpho (form) in the West and a symbol of materialization in the East, and it transcends the context of both East and West.

The mediums used range from the classic platinum print as a photographic technique, to structural color prints by lithography with thin-film interference, to ultrasound-controlled reflective displays, to modern interpretations of 19th-century projection equipment (variants of the Zoetrope and Epidiascope), to the latest computer technology and Through works in a variety of forms, from applied physics to classical photographic techniques, he questions the finiteness and massiveness of media devices and what it is that cannot be converted into data, and explores new ways of being with nature to evoke the longing we feel for nature and scenery.


物化・変換

Materialization of Wave
Fiary Lights

時間と空間が行き来し,
視覚が聴覚になり,
聴覚が触覚になり,
触覚が視覚に変換されるように,
感覚器の相互の変換は共感覚的にこの世界をとらえるきっかけになる.
あるときは物質的な形をもち,
情報に変換され,
映像のようでいながら,
物質として出力されたり,
映像でも物質でもない形を持っていたりもする.
そういった物化や変換の工程の中で,
変換されないものが持つ哀愁やその質量への憧憬を保ちながら,
デジタルとアナログ,
映像と物質の境界を彷徨っている.
計算機自然.物化や変換の中に自然と一体化する霊性を見出している.

Materialization/
Transformation

Colloidal Display KENPOKU ART 2016 茨城県北芸術祭
計数丸窓

As time and space move back and forth, vision becomes hearing, hearing becomes tactile, and tactile is converted into vision, so the mutual conversion of the sensory organs provides an opportunity to perceive the world synesthesically.

Sometimes they have a material form, are converted into information, and while they look like images, they are output as matter, or have a form that is neither image nor matter.

In the process of materialization and transformation, I wander along the border between digital and analog, image and matter, while maintaining a longing for the melancholy of the untransformed and its mass.

Digital Nature.

I find the spirituality of unity with nature in materialization and transformation.