Sculpture
2024
オブジェクト指向菩薩(2023年)と同様にAIで形を作り,人が協働して3Dを構成し,造形をカリモク家具のCNCが削り出し,カリモク家具の職人たちが削って塗って構成された.こちらは鰻屋の御神体・神仏習合の象徴として鎮座している.江戸の龍神像のモチーフを引き継ぎ,頭部を中心とした鰻が本体.ウナギをウ・ナギとして蛇と海の古語に分離する考え方から,八岐大蛇のように8体の鰻によって構成される.ゴーグルを覗き,遠くと繋がり視覚を統合し万物の物化へ没入するモチーフになっている.能装束は竹生島龍神が明治に千葉の佐倉市の肴町に購入されたとき(1879年)のものを纏っている.145年ぶりの里帰りである.
Like The Object-Oriented Bodhisattva (2023), its form was created with AI, collaboratively constructed in 3D, carved out by Karimoku Furniture's CNC, and then carved and painted by Karimoku Furniture craftsmen. It's enshrined as the sacred object of the eel restaurant and a symbol of Shinto-Buddhist syncretism. Inheriting the motif of Edo-period dragon god images, the main body is an eel centered on the head. Based on the idea of separating "unagi" into "u" (cormorant) and "nagi" (an old word for snake and sea), it's composed of 8 eels like the Yamata no Orochi. The motif involves peering through goggles, connecting with the distant, integrating vision, and immersing in the materialization of all things. It's wearing the Noh costume from when the Chikubushima Dragon God was purchased by Sakanamachi in Sakura City, Chiba in 1879. It's a homecoming after 145 years.
鰻龍へのお問い合わせは、当サイトのContactページのフォームよりお問い合わせください。
For inquiries about Unagi Dragon, please use the form on the Contact page of this site.